Universitets- og høgskolerådet vedtar nye retningslinjer
Den 1. desember ble gledens dag for studenter over hele landet med styrkingen av de økonomiske rammene rundt studenttilværelsen. Samtidig kom det også en viktig nyhet om retningslinjer for behandling av fusk. Universitets- og høgskolerådet (UHR) har vedtatt nye veiledende retningslinjer som tar sikte på å standardisere hvordan selvplagiat og andre former for fusk skal behandles ved norske universiteter og høyskoler.
Selvplagiat straffes ikke lenger med utestenging
Ifølge de vedtatte retningslinjene skal selvplagiat ikke straffes med utestenging, men med annullering av eksamen. Dette er en betydelig endring som sikrer en mer balansert og rimelig håndtering av selvplagiat-saker. UHR uttaler at denne reaksjonen er tilstrekkelig og sikrer en forsvarlig prøving av studentene.
Universiteter må gjennomgå regelverk
Det er opp til de enkelte universiteter og høyskoler å velge om de vil implementere de nye retningslinjene. Blant annet har Universitetet i Oslo (UiO) og OsloMet meldt at de vil gjennomgå sine nåværende regelverk for å vurdere om justeringer er nødvendige. UiO har allerede oppdatert sitt regelverk for fusk tidligere i år, men vil nå vurdere om ytterligere endringer er påkrevd.
Varierende praksis blant institusjonene
Enkelte universiteter har allerede praksis som samsvarer med de nye retningslinjene. OsloMet har for eksempel maksimumsstraff for gjenbruk av eget arbeid satt til annullering. Prorektor for utdanning ved OsloMet, Silje Fekjær, antyder at de nye retningslinjene vil bidra til økt klarhet og rettferdighet i behandlingen av selvplagiat-saker.
Behov for felles retningslinjer
Mangelen på felles retningslinjer har tidligere ført til ulik behandling av fuskesaker ved ulike institusjoner. De nye retningslinjene fra UHR har derfor som mål å skape mer ensartet og forutsigbar praksis. Det er viktig for både studenter og institusjoner å ha klare og rettferdige regler å forholde seg til.
Universitets- og høgskolerådet har dermed tatt et viktig skritt i retning av å sikre rettferdig behandling av fuskesaker ved norske utdanningsinstitusjoner. Det gjenstår å se hvordan de ulike universitetene vil implementere disse retningslinjene i praksis.
